sábado, 16 de octubre de 2010

Bucuria de a fi pelerin la hramul Sfintei Cuvioase Parascheva



Pelerinajul, aşa cum îl înţelegem noi, creştinii ortodocşi, constituie un prilej de întărire a credinţei, însă importanţa sa derivă şi din faptul că pelerinii sosiţi de pretutindeni să se 'îmbrace' în duhul sărbătorii duc mai departe, către familiile, casele, oraşele sau satele din care sosesc evlavia şi sfinţenia pe care le trăiesc în zilele de hram. Iată de ce a fi pelerin este, înainte de orice, un mod de a intra în comuniune cu aproapele.

„Pelerinajul este un eveniment spiritual pentru toţi cei ce participă la el cu credinţă şi evlavie, cu dragoste de Dumnezeu şi de sfinţii Lui. În acest înţeles, pelerinajul poate fi un moment sau un prilej de înnoire şi de îmbogăţire sufletească pentru toţi pelerinii sau închinătorii. Aşadar, hramul şi pelerinajul de hram pot fi un eveniment de întărire a credinţei, împrospătare a evlaviei, împlinire a rugăciunilor şi cunoaştere a altor credincioşi decât cei pe care îi întâlnim zilnic în parohie, în mănăstire sau în localitatea de unde venim fiecare dintre noi”, a spus Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, după cum ne informează „Ziarul Lumina”.
Ne întrebăm adesea, cu prilejul marilor hramuri are Ortodoxiei noastre, văzând numărul mare de pelerini care sosesc să se închine sfintelor moaşte, de ce aceşti oameni nu vin pe parcursul anului să aducă mulţumire sfinţilor şi să se roage pentru sănătate. Deşi mai puţin vizibil, pelerinajul la mănăstirile sau bisericile care păstrează moaştele unui sfânt se desfăşoară neîncetat, pe tot parcursul unui an. Însă întâlnirea cu sfinţii în chiar ziua lor de prăznuire e tulburătoare şi înălţătoare pentru că ajută pelerinul sosit de departe să intre în duhul sărbătorii, să se apropie şi mai mult, în rugăciune, de Dumnezeu, să-şi găsească liniştea şi pacea sufletească de care avem atâta nevoie.

Până şi simpla trecere printr-un oraş care-şi sărbătoreşte hramul transferă călătorului ceva din încărcătura emoţională, din starea aceea specială pe care o emană o rugăciune atât de amplă, izvorâtă din sufletele a sute de mii de pelerini.
Tocmai comuniunea aceasta, aflarea aproapelui, împăcarea cu sine şi cu ceilalţi transformă pelerinajul într-un prilej de înălţare şi de bucurie sfântă. Într-un astfel de pelerinaj, cei veniţi să se roage nu găsesc doar biserica sau sfintele moaşte, ci se îmbogăţesc cu ceea ce ceilalţi pelerini aduc cu ei: credinţă, evlavie, dragoste, pace.
Poate de aceea, fiecare mijloc şi sfârşit de octombrie aduc cu sine, la Iaşi şi la Bucureşti, de hramul Cuvioasei Parascheva şi al Sfântului Dimitrie cel Nou, trăiri pe care numai Dumnezeu, în bunătatea-I nesfârşită, le revarsă asupra celor ce se nevoiesc în rugăciune şi smerenie.

'E a doua oară când vin; parcă mă cheamă Sfânta măicuţă Parascheva'

Hramul Sfintei Cuvioase Parascheva de la Iaşi aduce, în fiecare an, sute de mii de pelerini din toate colţurile ţării şi de peste hotare. Cei mai mulţi vin cu regularitate, tocmai pentru că simt în suflet frumuseţea înălţătoare a acestui moment. 'De 37 de ani n-am lipsit niciodată de la sărbătoarea Sfintei. Vin să-i mulţumesc pentru ajutorul ce mi l-o dat în viaţă şi să mă rog pentru mântuirea familiei mele şi a mea', explică Elena Agapie, de 67 de ani, din Bârlad.
'Maica nu mă lasă să plec. Mă rog pentru sănătatea mea, a copiilor, a nepoţilor, pentru iertarea păcatelor. Vin de 22 de ani aici', spune şi Adela Ghervosche, de 65 de ani, din Săveni, judeţul Botoşani.

'M-am aşezat la rând azi dimineaţă pe la 6. E a doua oară când vin; parcă mă cheamă Cuvioasa măicuţă Parascheva. Abia aşteptam s-ajung. E frig, dar nu mai contează nimic acum', spune dna Tudoriţa, care a venit de la Oneşti, judeţul Bacău.

'Pelerinajul preface o cheltuială materială într-un câştig spiritual'

Deşi implică cheltuieli materiale, nopţi de nesomn, oboseală, deşi încearcă puterea omului de a rezista în faţa frigului sau a arşiţei, pelerinajele la moaştele sfinţilor constituie pentru creştinul ortodox român un prilej de jertfă, o ocazie de a uita de cele lumeşti şi de a dobândi plată în împărăţia lui Dumnezeu. 'Pelerinajul este în acelaşi timp călătorie fizică şi spirituală. Călătoria fizică este o deplasare, uneori obositoare şi costisitoare, dintr-o localitate în alta, adică de acasă la locul de cinstire a sărbătorii şi a sfinţilor. Iar călătoria spirituală din pelerinaj este o mutare interioară de la o stare spirituală a sufletului la o altă stare spirituală a lui. Dacă această mutare sau călătorie spirituală este un urcuş duhovnicesc sau o creştere duhovnicească, atunci pelerinajul schimbă oboseala fizică în odihnă spirituală, în pace şi bucurie sufletească. Astfel, pelerinajul preface o cheltuială materială într-un câştig spiritual şi o iniţiativă particulară într-o bucurie comunitară', arăta Preafericitul Părinte Patriarh Daniel în mesajul adresat pelerinilor veniţi să se închine la moaştele Cuvioasei Parascheva, pe 14 octombrie 2009

jueves, 19 de agosto de 2010

Slujbe de pomenire pentru patriarhii Teoctist şi Iustin



La Catedrala patriarhală vor avea loc în zilele de vineri, 30 iulie, şi sâmbătă, 31 iulie, slujbe de pomenire
pentru fericitul întru adormire părintele patriarh Teoctist la comemorarea a trei ani de la trecerea sa la cele veşnice (30 iulie 2007), informează Biroul de presă al Patriarhiei Române. Mâine, 30 iulie, după Sfânta Liturghie oficiată în Catedrala patriarhală, de la ora 11:00, Preasfinţitul Varsanufie Prahoveanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, va săvârşi o slujbă de pomenire pentru patriarhul Teoctist. Vor participa preoţi, monahi, monahii, membri ai familiei părintelui patriarh Teoctist, dar şi credincioşi. Sâmbătă, 31 iulie 2010, după Sfânta Liturghie, oficiată în Catedrala patriarhală, de la ora 11:00, Preasfinţitul Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar patriarhal, va oficia o slujbă de pomenire pentru fericitul întru adormire părintele patriarh Iustin, la împlinirea a 24 de ani de la trecerea sa la Domnul (31 iulie 1986).
Sursa: www.ziarullumina.ro

viernes, 16 de julio de 2010

sábado, 17 de abril de 2010

Patriarca de la iglesia ortodoxa rumana pondrá primera piedra nueva catedral





Noticias EFE
Madrid, 16 abr (EFE).- Su beatitud Daniel, patriarca de la iglesia ortodoxa rumana, ha llegado hoy a España donde en los próximos días mantendrá diversas reuniones, entre ellas con el ministro de Justicia, Francisco Caamaño, y pondrá la primera piedra de la nueva catedral ortodoxa rumana.
El máximo responsable de la iglesia ortodoxa rumana también tiene previsto un encuentro con la presidenta de la Comunidad de Madrid, Esperanza Aguirre, así como con el arzobispo de Madrid, Monseñor Rouco Varela, y con el arzobispo de Toledo, primado de España, Braulio Rodríguez, han informado a Efe fuentes de la embajada rumana en España.
El patriarca Daniel visitará hoy la parroquia ortodoxa rumana de Madrid, mañana la situada en Alcalá de Henares y el próximo martes la de Toledo.
En las localidades madrileñas de Coslada y Alcalá de Henares, alrededor del 20 por ciento de la población es rumana.
El máximo dirigente de la iglesia ortodoxa rumana tiene previsto también, el próximo domingo, colocar la primera piedra de la nueva Catedral Ortodoxa Rumana en Madrid, que forma parte del Obispado ortodoxo rumano de España y Portugal.
Tras la ceremonia, que se celebrará en un terreno situado en el madrileño distrito de La Latina, su beatitud Daniel oficiará una liturgia a la que se espera asistan cientos de rumanos.
Fuentes de la embajada han señalado a Efe que en España residen unos 750.000 rumanos, la mayoría de los cuales son ortodoxos, aunque también otros muchos son adventistas o pentecostales, entre otros.
Unos 200.000 de los 750.000 rumanos residen en Madrid y según han señalado las citadas fuentes la asistencia de rumanos fue masiva cuando Timotei Lauran fue nombrado obispo de España y Portugal de la Metropolía Ortodoxa Rumana de Europa Occidental y Meridional en mayo de 2008, en Madrid.

http://www.hoy.es/agencias/20100416/mas-actualidad/sociedad/patriarca-iglesia-ortodoxa-rumana-pondra_201004161423.html

sábado, 10 de abril de 2010

Preafericitul Părinte Patriarh Daniel: „Izvorul Tămăduirii este Iisus Hristos, Care ne-a tămăduit de păcatul neascultării”




Ieri, 9 aprilie, în vinerea din Săptămâna Luminată, Biserica Ortodoxă a prăznuit Izvorul Tămăduirii. Aflat cu acest prilej la Mănăstirea Techirghiol, din judeţul Constanţa, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe, a explicat în cuvântul de învăţătură de la finalul Sfintei Liturghii că această sărbătoare face referire la gestul de mulţumire al împăratului Leon cel Mare, care a ridicat o biserică cu hramul Izvorul Tămăduirii, după ce un orb şi-a recăpătat vederea în timp ce glasul Maicii Domnului i-a spus împăratului Leon cel Mare să-l ducă să se spele cu apa dintr-un izvor din apropierea Constantinopolului.

Această Biserică se află în prezent chiar în Constantinopol şi se numeşte Mănăstirea Valucli. Aici sunt înmormântaţi, alături de Biserică, patriarhii Constantinopolului. Acest izvor al tămăduirii din timpul lui Leon se păstrează sub Biserică.

Preafericirea Sa a explicat tuturor celor prezenţi că puterea vindecătoare a Mântuitorului Iisus Hristos se arată adesea prin Maica Domnului care cu puterea vindecătoare a Fiului ei ne izbăveşte din boli, din necazuri, din suferinţă. 'Această putere vindecătoare se vede în taina Sfântului Maslu, în taina Pocăinţei, a Sfintei Împărtăşanii. Biserica însăşi este un spital duhovnicesc, Biserica întreagă este un loc al vindecării. Biserica este spital, nu tribunal, este spital pentru că este locul în care ne vindecăm de bolile sufleteşti, de bolile noastre, dar ne vindecăm şi de bolile trupeşti.

Explicarea icoanei sărbătorii

Icoana acestei sărbători o prezintă pe Maica Domnului Oranta-Rugătoare, cu mâinile înălţate în formă de rugăciune, iar Mântuitorul Iisus Hristos, ca răspuns al rugăciunilor Maicii Domnului, binecuvântează cu ambele mâini. Atât Mântuitorul Iisus Hristos, cât şi Maica Domnului se află într-o colimvitră, într-un bazin care seamănă cu cristelniţa în care ne-am botezat noi. În această cristelniţă sau bazin cu apă, se coboară apă, iar oamenii, primind această apă tămăduitoare, se vindecă. Deasupra Maicii Domnului stau de-o parte şi de alta îngerii. Întâistătătorul Bisericii noastre a subliniat că 'această icoană concentrează în ea toate înţelesurile duhovniceşti ale sărbătorii de astăzi. În centrul icoanei este Mântuitorul Iisus Hristos, Cel înviat din morţi Care ne-a vindecat de boala păcatului neascultării, prin ascultare desăvârşită în Vinerea Patimilor, iar acum în vinerea din Săptămâna Luminată ne arată că vindecându-ne de boala neascultării, de boala îndepărtării de Dumnezeu în Săptămâna Sfintelor Patimi, acum în vinerea din Săptămâna Luminată ne vindecă de boli, de aceea se şi sfinţeşte apa. Izvorul Tămăduirii este Iisus Hristos, Care ne-a tămăduit de păcatul neascultării, dar şi de moarte, şi înviind El din mormânt ne-a izbăvit de stricăciune, Hristos nu revine la viaţa pământească, după învierea Sa, El trece la viaţa cerească (Articol realizat de Ioan Buşagă şi publicat în „Ziarul Lumina” din data de 10 aprilie 2010).

sábado, 20 de marzo de 2010

Santa María de Egipto


Tropario (Tono 8)

En ti fue preservada la imagen con exactitud, Oh Madre María;
Porque llevaste la Cruz y seguiste a Cristo.
Obraste y enseñaste a pasar por alto al cuerpo siendo perecedero;
Y de ciudar las cosas del alma por ser inmortal.
Por eso, Oh Piadosa, se regocija tu espíritu eternamente junto a los Ángeles.

Kontakio (Tono 4)

Tu que alguna vez fuiste llena de toda clase de fornicación,
Eres ahora vista como la Novia de Cristo por tu arrepentimiento.
Imitaste y emulaste la vida de los ángeles,
Por la Cruz aniquilaste las hordas demoníacas;
Por ello eres ahora la novia en el Reino de los Cielos, ¡Oh humilde María!

miércoles, 20 de enero de 2010

Rugăciuni pentru victimele cutremurului din Haiti



După groaznicul cataclism din Haiti, Patriarhul Ecumenic, Bartolomeu I, a dat un comunicat de presă în care deplânge soarta celor afectaţi, informează ec-patr.org, citat de 'Ziarul Lumina'. „Cu o mare durere, Patriarhia Ecumenică a primit vestea teribilei catastrofe din Haiti, una dintre cele mai sărace ţări din lume, unde trăiesc mai multe mii de credincioşi ortodocşi depinzând canonic de Arhiepiscopia Mexicului (a Patriarhiei Ecumenice, n.n.). Pe lângă sutele de morţi, teribilul seism lasă în urmă mii de persoane fără adăpost, răniţi, orfani, fraţi fără nici un fel de mijloace materiale, care au pierdut totul şi sunt cufundaţi în disperare. Imaginile pe care le vedem de acolo sunt îngrozitoare, iar nevoile poporului şi ale ţării, incalculabile. La acest ceas crud şi mai ales tragic pentru poporul haitian, rugăciuni fierbinţi au fost ridicate în Fanar, în toate arhiepiscopiile şi comunităţile bisericeşti din întreaga lume ce ţin de Scaunul de la Constantiopol. Sanctitatea Sa, Patriarhul ecumenic Bartolomeu, şi Sfântul Sinod, care încearcă un profund sentiment de simpatie pentru poporul haitian, adresează în acelaşi timp şi un apel urgent pentru sprijinirea efectivă în regim de extremă urgenţă în spiritul dragostei şi solidarităţii umane. IPS Atenagora, Mitropolit de Mexic, a fost deja învestit cu responsabilitatea coordonării acţiunilor menite să sprijine economic şi uma-nitar Haiti“.

Şi Patriarhul Kiril al Moscovei a adresat condoleanţe preşedintelui haitian Rene Preval pentru victimele cutremurului ce a lovit această ţară, anunţă orthodoxie.com. Biserica Rusă are şase parohii în Haiti, cu 2000 de cre-dincioş,i şi a organizat un fond de asistenţă a victimelor.